Inimesed

Filmiprodutsent Evelin Penttilä: minu suur lemmik on siiski Soome disain (1)

Dagmar Reinolt, 13. jaanuar 2020, 11:38
Evelin PenttiläFoto: erakogu
Hetkel kinodes jooksva filmi "Maria paradiis" produtsent Evelin Penttilä räägib disainist filmikunstis ja elus. Hea disain on tema meelest midagi, mis on läbimõeldud, ehk siis (kasutus)eesmärk + kujutlusvõime = disain.

Kuivõrd filmis mängib rolli interjöör ja disain?

Filmi on disain sisse kodeeritud, see on sellest otsast otsani läbi imbunud, alates loo enda disainist kuni konkreetsete kaadrite kompositsiooni ning spetsiaalselt filmi jaoks valmistatud esemeteni välja.

Milline disainielement peaks olema alati sinu kodus?

Hea valgusega funktsionaalne lamp. Ilma selleta on ikka keeruline. Ilma valguseta on pimedus. 

Millise maa disaini hindad kõige enam? 

Suurepäraseid disainimaid on palju, kuid minu suur lemmik on ikkagi meie naabermaa Soome, kus on nii nimekaid disainereid kui ka disainifirmasid - Alvar Aalto ja Artek, Eero Aarnio, Maija Isola ja Marimekko, klaasikunstnikud Kaj Frank ja Nanny Still, Iittala kõigi oma erinevate disaineritega.

Artek on ikka minu üks kõige suuremaid lemmikuid läbi aegade.

Teiseks väga südamelähedaseks on Bauhausi järglased Saksamaalt - aga ei teagi, kas liigitada neid Ameerika alla, kuhu enamik neid suundus pärast kooli sulgemist?

Mida interjööri või disaini osas alati märkad?

Interjööri osas märkan alati aknaid ja valgust. Disainis on kasutusmugavus kindlasti oluline, kuid naeratuse toovad alati näole ka lihtsalt särtakad lahendused, kus mõni tarbeese on ootamatult saanud täiesti teise vormi. Meil oli aastaid Helsingi kodus elutoas üks liikuv pilvelamp, mis püsivalt tootis naeratusi. 

Kuidas sulle meeldivad 1920ndad aastad, mil toimub filmi "Maria Paradiis" tegevus ja millest on inspireeritud just selle filmi interjöörid?

Mulle on 1920ndad ja 30ndad väga sümpaatsed - nii juugendstiili kui ka minu suure lemmiku Bauhausi sünni tõttu. Minu jaoks oli huvitav meie kunstitiimi sisustatud Maria salongi vaadates näha, kuidas nad olid sellesse kombineerinud erinevaid ajastuid nii, et tulemus oli väga orgaaniline. Neilt õppisin ma ka seda, et 20ndatel oli teatav orientalism Euroopas väga populaarne ning idamõjutustega sisustuselemendid leidusid paljudes kodudes.